Hur tillgänglig är Centerpartiets valstuga?

 
De valarbetare som arbetade när jag besökte Centerpartiet var Roland Ericsson och Eiran Cooper. Det blir direkt ett minus eftersom Centerpartiet har ett trappsteg in i valstugan vilket gör det omöjligt för en person som använder rullstol att komma in. När jag frågar Roland och Eiran om de har partimaterial i alternativa format tror dom att teckentolkad information finns på partiets hemsida. De visar upp partimaterial på lätt svenska, men saknar information i punktskrift.

Centerpartiet bjuder inte på något att äta eller dricka. När jag börjar prata om astmatiker och allergiker säger Roland att han sagt till personer röker att gå därifrån. Eiran säger att han alltid tänker på att inte ha för mycket parfym. Enligt valarbetarna har Centerpartiet i Gävle inga medlemmar med synliga funktionsnedsättningar och därför kan heller ingen kryssa in en Centerpartist med funktionsnedsättning i kommunen eller landstinget. Min avslutningsfråga handlar om ifall valarbetarna vet hur Centerpartiet ställer sig i tillgänglighetsfrågan. Svaret blev ”Vi är för valfrihet för individen, vi måste tänka mer på allas behov. Personer med funktionsnedsättning ska ges möjlighet att själva välja i alla samanhang.”

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0