Hur tillgänglig är Socialdemokraternas valstuga?

 
En av de valarbetare som arbetade när jag besökte Socialdemokraterna var Gun Grimsen. Det blir direkt ett minus eftersom Socialdemokraterna har ett trappsteg på några centimeter in i valstugan vilket gör det totalt omöjligt för en person som använder rullstol att komma in. När jag frågar Gun om hon har partimaterial i alternativa format vet hon inte hur hon skulle göra om det kom en döv person och vill prata i valstugan. Hon har inget partimaterial på lätt svenska och saknar information i punktskrift.

Gunn säger att många stannar upp och äter av den godis hon serverar. När jag börjar prata om astmatiker och allergiker säger hon att ingen får röka i valstugan, men hon har tänkt på att inte ha för mycket parfym. Enligt valarbetaren har Socialdemokraterna i Gävle inga medlemmar med synliga funktionsnedsättningar och därför kan heller ingen kryssa in en Socialdemokratisk politiker med funktionsnedsättning i kommunen eller landstinget. Min avslutningsfråga handlar om ifall valarbetarna vet hur Socialdemokraterna ställer sig i tillgänglighetsfrågan. Svaret blev ”Jag tror inte att det står något i partiets program om tillgänglighetsfrågan.”

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0