Det handlar om att otillgänglighet är diskriminering

När DHR arrangerar en tvådagarsutbildning på Clarion hotel Arlanda, 5-6 juni, är jag med. Dagarna handlar om det nya tillägget i diskrimineringslagen som från årsskiftet gör att otillgänglighet betraktas som en ny form av diskriminering. Eftersom jag är en av de första personer i Sverige som testar lagen. Eftersom Diskrimineringsombudsmannen just nu arbetar med att utreda båda mina två anmälningar. Och eftersom det visat sig krävas en hel del för att hävda sin mänskliga rättighet att få ta del av samhället utifrån samma förutsättningar som andra eftersom jag tar mig fram med gummidäck och de flesta andra har gummisulor på skorna. Personligen ser jag verkligen fram emot dessa dagar som kommer att ge en rejäl djupdykning i lagen och även handla om hur lagen kan användas på bästa sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0