Tingsryds kommun försäkrar sig mot otillgänglighet

Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Efter snart 20 års erfarenhet av idéellt funktionshinderpolitiskt arbete, där 8 år även innehållit ett heltidsjobb som tillgänglighetsrådgivare, är jag luttrad. Men uppenbarligen går det fortfarande att lyckas förvåna mig. Från och med första januari 2015 har vi en lag i Sverige som betraktar otillgänglighet som en ny form av diskriminering, och vad gör Tingsryds kommun då? Jo, de tar en försäkring som ska skydda kommunen ifall en person med funktionsnedsättning känner sig diskriminerad på grund av att Tingsryds kommun inte uppfyller lagkrav. Jag hade ingen aning om att man kunde göra så. Detta gör mig förstås riktigt irriterad. Varför plockar man inte bara bort otillgängligheten istället för att sopa problemen under mattan och gömma sig bakom en försäkring.
 
Samtidigt inser jag förstås att detta är genialt och jag förstår inte varför fler gör samma sak. Om Tyngsryd kan så borde ju alla fastighetsägare kunna försäkra sig så de inte behöver göra kostsamma ombyggnationer ifall de bygger fel. Alla skattefuskare borde ha en försökring som löser ut om Skatteverket kommer på dem. Och varför finns det ingen försäkring så att alla som kör för fort kan få sina böter betalda? Nej... Nu har jag inte tid att skriva mer. Jag ska ringa mitt försäkringsbolag och höra om jag kan försäkra mig så jag aldrig behöver oroa mig för bestraffning varje gång jag går mot röd gubbe.

Kommentarer
Postat av: Cristian Sterning

Hej! Strålande skrivet - och skrämmande att detta över huvud taget finns!

Se gärna vår diskussionsgrupp på LinkedIn - https://www.linkedin.com/groups?home=&gid=6936478&trk=anet_ug_hm

2015-02-17 @ 12:03:01
URL: http://akglobaltrading.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0