Jag anmäler Almedalen för diskriminering


Ibland förstår jag inte hur politiker tänker. När de män och kvinnor som styr vårt land säger en sak och gör en annan känns det inte okej. Regeringen har tydligt deklarerat att diskriminering i form av bristande tillgänglighet ska vara förbjuden i fråga om anordnande av allmän sammankomst och offentlig tillställning. Samtidigt arrangerar de politiska riskdagspartierna Almedalsveckan och verkar inte bry sig om att många seminarium, mingel och andra arrangemang utestänger mig som är rullstolsanvändare.

Almedalsveckan har arrangerats på Gotland i över fyrtio år. På Almedalveckans hemsida kan du läsa att arrangemanget utvecklats till att bli Sveriges största politiska mötesplats. Det står att veckan, genom demokrati och öppenhet, ger alla en möjlighet att delta och debattera samhällsfrågor. Det står också att "Öppenheten och tillgängligheten under Almedalsveckan är unik både för Sverige och övriga världen. Alla evenemang under veckan är kostnadsfria och öppna för alla".
http://www.almedalsveckan.info/1100

Det är vackra ord som låter bra, men för mig har de inget värde när jag sitter i min rullstol utanför det ena arrangemanget efter det andra och inte kommer in eftersom seminariet, minglet eller annat görs i en otillgänglig lokal. På Almedalsveckans hemsida läser jag att det är de politiska riksdagspartierna som är huvudarrangörer för Almedalsveckan och de beslutar i alla principfrågor. Region Gotland är arrangemangets värd och ansvarar för samordningen av veckan.
http://www.almedalsveckan.info/1086

I lagrådsremissen som regeringen överlämnade till lagrådet den 27 februari 2014, med anledning av bristande tillgänglighet som en form av diskriminering, förklarar regeringen vad som menas med allmän sammankomst och offentlig tillställning. Jag ska inte fördjupa mig mer i det, utan konstaterar bara att Almedalsveckan helt enkelt är en allmän sammankomst enligt de lagtexter som regeringen hänvisar till. Regeringen skriver att "enligt 2 kapitlet 12 paragrafen i diskrimineringslagen är diskriminering förbjuden för den som anordnar en allmän sammankomst eller offentlig tillställning". De skriver också till lagrådet "Att få möjlighet att delta i allmänna sammankomster och offentliga tillställningar är en väsentlig förutsättning 
för att kunna delta i samhällslivet. Regeringen anser därför att ett förbud mot diskriminering i form av bristande tillgänglighet bör införas i fråga om allmän sammankomst och offentlig tillställning".

Sommaren 2014 beslutade riskdagen att bristande tillgänglighet skulle bli en ny form av diskriminering, och lagen började gälla från och med den första januari 2015. Nu har jag suttit tillräckligt länge vid den ena trappen efter den andra, utanför den ena entrén efter den andra utan att kunna komma in. Jag känner mig diskrimineriad och menar att arrangören av Almedalsveckan missgynnar mig från att delta i den allmänna sammankomsten. Det kan inte vara rätt att bara för att jag tar mig fram rullande med gummidäck istället för gående med gummisulor på skorna, så får jag inte fritt välja bland seminarium, mingel och andra arrangemang. Jag har i dag lämnat in en anmälan om detta till diskrimineringsombudsmannen.

Kommentarer
Postat av: Kjell Winberg

BRA! Hoppas det gör någon nytta. Det krävs massiva demonstrationer, som tyvärr tycks vara en önskedröm!

2015-06-30 @ 08:57:10
URL: http://www.tillforalla.se
Postat av: Lotta Green Dahlberg

Bra gjort!!!!!!!!

Kramar Lotta

2015-07-01 @ 09:17:49
Postat av: Monica Hugoson

Skönt att det är fler än jag som reagerar mot denna s.k. öppenhet som i själva verket är långt ifrån det. Ibland blir jag bara så trött på detta. Jag är också rullstolsanvändare och stöter ständigt på problem med att på lika villkor vara med i olika evenemang. Jag protesterar mot allt jag ser och upplever, fortfarande är många allt för tysta för att det ska få ordentligt genomslag. Ska bli spännande att se vad din anmälan kan göra för att Almedalsveckan verkligen ska öppnas för alla.

2015-08-18 @ 12:06:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0