Norrbacka-Eugenia stiftelsen 2 juni 2015 - Del 2

Under 2011 beslutade dåvarande styrelse att ta av stiftelsens pengar för att betala lön till anställning som doktorand på ett universitet. Styrelsen krävde förstås att doktorandernas arbete/forskning skulle grunda sig i Norrbacka-Eugenia stiftelsens ändamål. Det resulterade i ett 20-tal avhandlingar efter några år. Nu har vi beslutat att göra en liknande satsning för forskning rörande personer med nedsatt rörelseförmåga under 2017. En annons för utlysning/marknadsföring ska publiceras i början på nästa år så att doktoranderna kan anställas av universitetet från hösten 2015. Förslaget till annonsens text börjar: "Ansökningar från samtliga vetenskapsområden välkomnas". Jag föreslog att fortsätta meningen med: "och vi välkomnar..." eller "och vi ser gärna att...". Sedan kan något i stil med "samhällsorienterade rättighetsfrågor" eller liknande skrivas in. Min målsättning är inte att stiftelsen ska styra eller ge krav/direktiv. Det handlar om att jag vill se mer forskning om exempelvis arbetsmarknaden, tillgänglighet, bostadsanpassning och personlig assistans. I dag är nästan all forskning bara vård och omsorgsrellaterat. På vårt septembermöte tar vi beslut.

På senaste styrelsemötet diskuterade vi ett speciellt ärende. Karolinska Institutet ville ha 100 000 - 300 000 kronor av oss som en del i finansieringen av deras stora internationella habiliteringskonferens i Stockholm i höst. Konferensens inriktning är forskning på barn med funktionsnedsättning, men Karolinska hade inte skickat med någon budget och jag var mycket tveksam till att stiftelsens pengar skulle användas till hyra av konferensanläggning och föreläsares arvoden. Till dagens styrelsemöte hade Karolinska inkommit med en budget där man bland annat ser att två andra stora stiftelser beviljat pengar. Efter att ha läst budgeten blev jag inte mycket klokare, men med ett "nja" beslutade styrelsen att ge Karolinska Institutet 100 000 kronor.

Vill du veta mer om Norrbacka-Eugeniastiftelsen klickar du här. Personligen tycker jag att du till och med ska skicka in en bidragsansökan om du har nedsatt rörelseförmåga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0