Norrbacka-Eugenia stiftelsen 2 juni 2015

Tack vare mitt förtroendeuppdrag i DHR som förbundsstyrelseledamot har jag även fått förtroendet att ha andra uppdrag. Ett handlar om att på regeringens uppdrag vara en av ledamöterna i Norrbacka-Eugeniastiftelsens styrelse och få vara med och fördela bidragspengar. I dag har jag varit i Stockholm på ett styrelsemöte, min första del i rapporten om vad jag presterade kan du läsa här. Del två kommer på torsdag.
 
Norrbacka-Eugeniastiftelsen har till ändamål att underlätta rörelsehindrades situation samt främja forskning och utvecklingsarbete. Den viktigaste frågan på dagens agenda var att dela ut bidrag till enskilda personer som sökt pengar för inköp av fritidshjälpmedel, tvättmaskiner, bilar, datorer och mycket mer. Bidrag utbetalas också för studier, utlandsresor, gymkort, körkortsutbildningar osv. Årets ansökningar var totalt 532 stycken, en ökning jämfört med 2014. 164 ansökningar returnerades direkt eftersom de var ofullständiga eller inte levde upp till stiftelsens krav.

Nytt för i år var att styrelsen beslutat att höja schablonbeloppet för körkortsutbildning i vanlig trafikskola från 10 000 kronor till 15 000 kronor. Schablonbeloppet för körkortsutbildning på internat höjdes från 20 000 kronor till 25 000 kronor. Alla bidrag för resor beviljas fortfarande främst till barn och unga vuxna, men nytt i år är att stiftelsen under 2016 på prov även kan ge bidrag till resor för vuxna (över 30 år).

Stiftelsens budget tillåter styrelsen att i år dela ut tre miljoner kronor till privatpersoner. När alla ansökningar kontrollerats och matchats mot stiftelsens regelverk för utbetalningar visade det sig att det totala beloppet som vi beviljade blev 2 233 450 kronor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0