Tre ”JA” och så var jag insyltad rejält

Det gungar lite, men hittills har jag inga problem med åkskjuka. Båten till Almedalsveckan lämnade Nynäshamn för ungefär en timme sedan. Du som följer min blogg kommer de närmaste dagarna bokstavligen få följa med i mitt arbete på ön. Varje dag, när de olika partiledarna håller tal, kommer du exempelvis kunna läsa vad partierna svarat på mina frågor om arbetsmarknad, tillgänglighet och hatbrott. Jag är förväntansfull och laddad till 110 procent. Tänk om jag vetat detta för tjugo år sedan då en gammal man i Sandviken kom fram till mig och frågade om jag var medlem i funktionshinderorganisationen DHR. Jag var lite aktiv i funktionshinderpolitik genom mitt medlemskap i Sandvikens handikappidrott men hade ingen aning om vad DHR betydde. Jag hade redan då varit med i lokaltidningar då och då genom artiklar eller med insändare för att protestera om jag upplevde något orättvist i samhället för personer med funktionsnedsättning.
 
Sedan gick det fort. Jag brukar säga att det räckte med tre ”JA” vid olika tillfällen och så var jag insyltad rejält. Mitt första ”JA” gav jag till den gamla mannen i Sandviken och vipps var jag DHR-medlem. Mitt andra ”JA” sa jag utan att egentligen veta vad jag gav mig in på. Jag råkade närvara på ett årsmöte med DHR Sandvikens lokalavdelning och vipps satt jag i avdelningens styrelse. Mitt tredje ”JA” kom några veckor senare och resulterade i många spännande tillgänglighetsuppdrag i Sandvikens kommuns handikappråd. För att göra en lång historia kort hoppar vi fram tio år. Jag började gå kurser och engagera mig centralt i DHR. Samtidigt flyttade jag från Sandviken och vipps var jag både vice ordförande i DHR Gävles lokalavdelning och DHR Gävleborgsdistriktets vice ordförande. Dessa två uppdrag har jag än i dag.
 
På Förbundsmötet 2013 var det ett 15-tal personer som tävlade om sex platser i DHRs Förbundsstyrelse. När Förbundsmötets alla ombud skrivit namn på lappar och rösträknarna lämnade rummet bestämde jag mig för att aldrig mer utsätta mig för utröstningar. Jag tyckte det gick att ta på spänningen i rummet när rösträknarna, efter en av mitt livs längsta timmar, kom tillbaka. Men vipps satt jag plötsligt i självaste förbundsstyrelsen och har sedan dess fått massor av spännande uppdrag. Jag är DHRs representant i Boverkets råd med funktionshinderförbunden och DHR representant i Kulturrådet och Riksantikvarieämbetes samråd med funktionshinderförbunden. Jag är även DHRs representant i Post- och Telestyrelsens råd kring funktionshinderfrågor och har fått i uppdrag av regeringen att sitta i Norrbacka-Eugenia stiftelsens styrelse. Jag är även DHRs representant i Trafikverkets regionala råd med funktionshinderrörelsen i mellansverige och har fått förtroende som erkättare i ABFs Förbundsstyrelse.

Och vipps sitter jag nu här i en båt till Visby för att arbeta med funktionshinderpolitik under några dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0