ABFs Studiekommitté den 18 mars 2015

Mitt förtroendeuppdrag i DHR gör att jag får delta och påverka i riksdag och regering, kommuner, landsting och regioner samt myndigheter av olika slag. Ibland är det även studieförbund som när jag nyligen deltog i ABFs studiekommitté med funktionshinderförbunden den 18 mars 2015. I detta blogginlägg, och i det som kommer imorgon, får du ta del av min rapport. Det var mitt första möte med ABFs Studiekommitté, och det var inte bara jag som var ny. Flera av representanterna från funktionshinderförbunden hade aldrig varit med i studiekommittén tidigare. Till och med ansvarig från ABF, Carin Thurfjell, var ny och efterträdde Christina Hedström. Stora delar av mötet, i en lokal utan hörselslinga, hade därför en nivå/dialog som ligger nära kategorin "lära-känna-varandra-prat".
 
 
Jag i förening
 
ABF har tagit fram ett nytt studiematerial till medlemsföreningarna. Det heter "Jag i förening" och handlar om medlemsutveckling (läs medlemsvård och medlemsvärvning). Fem ABF-distrikt, tillsammans med representanter från funktionshinderrörelsen, går ombord på en Finlandsfärja i april för att testa materialet för första gången. De ska, med hjälp av studiematerialet bland annat ta reda på vad föreningen egentligen gör för medlemmen. Frågor som exempelvis "Vem i föreningen är det som bestämmer?" och "Vem väljer vi att släppa in?" ska också ventileras.


Kommande aktiviteter

Nästa möte med ABFs studiékommitté är den 17 september, men innan dess är det möjligt för ABFs medlemsförbund att lära sig mer om hur man söker EU-pengar och arbetar i projekt. Temadagen arrangeras den 4 maj, klockan 11.00-16.00, på Scandic Klara på Slöjdgatan 7 i Stockholm. Den 27 maj ordnar ABF en heldag, klockan 09.00-17.00 under rubriken "Stärk folkrörelserna" på Nordic Light hotel på Vasaplan 4 i Stockholm. Det handlar om hur man skapar engagemang och organisationsutveckling. 85 procent av den vuxna befolkningen i Sverige är medlemmar i en förening. Dagen fokuserar därför på hur en förening, som exempelvis DHR, kan få ut 100 procent av det engagemanget.
 

Fortsättning imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0