Boverkets samråd 5 mars 2015 - del 1 av 3

Jag sitter med i Boverkets samråd med funktionshinderförbunden. Detta blogginlägg, och de kommande imorgon och i övermorgon, är en rapport från det senaste samrådet den 5 mars 2015. Vill du alltså ta del av det allra mest aktuella i mitt funktionshinderpolitiska arbete får du inte missa kommande uppdateringar av min blogg.
 
 
Vision 2050

Ylva Aller, från Boverket, berättade kort om vad myndighetens 250 anställda arbetar med, myndighetens värdegrund och mål. Fram till år 2020 är exempelvis målsättningen att 40 000 nya bostäder byggs per år. De närmaste åren förväntas tillväxten i samhällsekonomin vara god och räntorna mycket låga. Myndighetens arbete att ta fram "Vision 2050" ska påbörjas. Det handlar exempelvis om frågor som klimat, globalisering, urbanisering, digitalisering, infrastruktur och socioekonomiska aspekter. Jag påpekade att funktionshinderförbunden måste få vara med eftersom det visade sig att vi inte deltagit när "Vision 2025" togs fram.
 
 
Hållbara städer
 
Ylva Allert pratade också om "Hållbara städer", ett projekt som samordnar fem myndigheter på nationell nivå för att ta fram övergripande gemensamma strategier och planer. En av många delar i "Hållbara städer" handlar om en kompetenssatsning kring plan- och bygglagen. Målsättningen är att ge ekonomist stöd till utvecklingsprojekt, utbilda kommunerna i plan- och bygglagen samt bilda nätverk mellan kommuner och myndigheter. Jag sa att nuvarande plan- och bygglag är förhållandevis bra, problemet är att många inte ens vid nybyggnationer följer lagen och att kommunerna oftast är dåliga på att följa upp om bygglovskrav följs. Jag önskade också att funktionshinderförbunden skulle få vara med i "Hållbara städer" projekten för att få med ett brukarperspektiv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0