Post- och telestyrelsen 9/3 -2015 Del två

Innovationer
 
Den 26 maj arrangeras Innovationsdagen där vinnarna i två innovationstävlingar med teman "Nåbar för alla" och "Förenkla för föräldrar" utses. Innovationsdagen ska också innehålla inspiration, innovation och information. Charlotte Aleman, PTS, vill få hjälp av Funktionshunderförbundet att hitta spännande programpunkter. Jag föreslog att någon pratar om hur den nya lagen som betraktar otillgänglighet som diskriminering påverkar Post- och telestyrelsens verksamhetsområden. Myndighetens innovationstävlingar presenterades också. Johan Lidman, PTS, vill få hjälp av Funktionshinderförbunden med idéer på framtida tävlingar utifrån vad vi ser för behov av nya innovativa lösningar.
 
Förslag från Funktionshinderförbunden
 
Under dagordningens rubrik "samhällstrender och användarbehov" fick samrådets representanter från Funktionshinderförbunden ordet. Det togs bland annat upp att en ny symbol för dövblinda är på gång och att det är bra med sensorer som skickar information till en mobilapp som exempelvis berättar om en dörr är öppen eller stängd. Afasiförbundet tog upp problematiken med att deras medlemmar inte får tillstånd till handikapparkeringsplatser trots att de i många fall inte kan hantera och betala i en parkeringsautomat. Autismförbundet påpekade att SFs hemsida är otillgänglig för deras medlemmar med nedsatt kognitiv förmåga och att de arbetar för att ändra/förbättra standardiseringar av varor och tjänster. De dövas riksförbund pratade om tjänster för textning av filmer och teveprogram som ofta har brister, men det finns ingen tillsyn. De pratade också om att Telia vägrar informera om filmen är textad eller inte innan kunden betalat och fått filmen digitalt hemskickad. Konsumentverket stödjer Telias beslut. De döva oroar sig också för att inte få rätt information och bli uppmärksam vid en nödsituation. Försvarsmakten utredde frågan för två år sedan, men sedan har inget hänt.

Jag pratade om att DHR arbetat hårt för att få tillgängliga postkontor, och när den automatiska dörröppnaren äntligen installerats stängde postkontoren. Nu utdelas posten på bensinmackar och i mataffärer. Jag frågade om det gjorts en konsekvensanalys om den fysiska tillgängligheten med alla nya postombud. Jag tog också upp högt placerade postboxar som rullstolsanvändare har svårt att nå. Och extra problematiskt blir det när postboxarna görs större och tunga packet levereras till dem. PTS berättade att de ständigt tittar på service och kvalitet i båda fallen. De lovar att återkomma med svar om deras tillsyn även handlar om den fysiska tillgängligheten.

Jag frågade om det finns någon beredskap när GSM-baserade trygghetslarm plötsligt slutar fungera när Internet lägger ner. Som det gjorde för några veckor sedan. PTS berättade att deras nätsäkerhetsavdelning just nu arbetar med detta och kommer att leverera en tillsynsrapport. Jag berättade att jag tagit del av PTS remissförslag om statligt stöd för att tillgodose grundläggande behov av betaltjänster, betalningsförmedling, uttag av kontanter samt hantering av dagkassor för näringsidkare och ideella föreningar. Jag hänvisade till ansvars- och finnansieringsprincipen och tyckte att detta borde väl exempelvis banker betala själva. PTS höll med. De vill egentligen inte ha statlig finnansiering men ser detta som en introduktion av något nytt. Bara under en övergångsperiod står staten för kostnaderna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0