Utbildning om diskrimineringslagen i Luleå

När DHR-medlemmarna i Norrbottens distrik träffades för årsmöte på Sunderby folkhögskola i Luleå passade de samtidigt på att utbilda sig i aktuella frågor. Ulrika Strömbäck, LTU, föreläste om hjärtat och Kurt Thorsten Åhlander pratade om minnet. De hade även en kurs från civilförsvaret i hemsäkerhet. Söndagen den 26 april ansvarade undertecknad för en utbildning i två timmar om att otillgänglighet sedan årsskiftet betraktas som en ny form av diskriminering. Under min utbildning närvarade ett 20-tal medlemmar.

Den första kvarten handlade om de regelverk och lagar vi sedan tidigare, och fortfarande har, att använda i vår argumentation när vi arbetar för ett mer tillgängligt samhälle för fler. Allt från FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och EU-direktiv till Sveriges nationella strategi för genomförandet av funktionshinderpolitiken och Plan- och bygglagen. Resten av tiden ägnade jag åt att lära dem mer om diskrimineringslagen. Eftersom jag är en av de första i Sverige som nu testar lagen berättade jag också hur man praktiskt går tillväga för att diskrimineringslagen ska bli ett verktyg i vårt rättighetspolitiska arbete. Personligen tycker jag att det blev en bra dag, en mycket lyckad tillställning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0