Boverkets samråd 11 november - del 1 av 3

När Boverket arrangerade 2015 års tredje samråd med funktionshinderförbunden, onsdagen den 11 november, var jag med i Karlskrona. Med start i dag kommer du att få en rejäl rapport från samrådet de kommande tre dagarna. Förutom samrådets ordinarie aktörer i form av representanter från funktionshinderförbunden, Länsstyrelsen och Boverket var Fortifikationsverket, Statens fastighetsverk, Karlskronas kultur och fritidsförvaltning, Region Blekinge samt Blekinge museum speciellt inbjudna. Som vanligt fanns ingen representant från Sveriges kommuner och landsting där.
 
Med hjälp av den ena bilden efter den andra, på bra och dåliga exempel på tillgänglighet, diskuterade vi kring den synliga och dolda tillgängligheten i mötet med arkitektur och kultur. Jag påpekade att den tillgänglighet som inte syns är bäst. Alltså de åtgärder som integreras i den ordinarie utomhus- eller inomhusmiljön och inte blir särlösningar. Vi pratade om en bank i Karlskrona som i många år bara haft trappor vid entrén så kunder som inte kom in fick göra bankärenden på trottoaren utanför. Vi pratade om hur Blekinge museums barockträdgård kan göras mer tillgänglig för fler. Vi pratade om en mängd utomhus- och inomhusmiljöer i Karlskrona och i Region Blekinge. Jag, och de andra som representerade funktionshinderförbunden, gav massor med tillgänglighetsrådgivning. Jag ifrågasatte dock om Boverkets samråd med funktionshinderförbunden verkligen ska användas för att Region Blekinge, Karlskrona kommun och Blekinge museum ska få hjälp med tillgänglighetsfrågor. Jag fick medhåll från de flesta.
 
Vi diskuterade om en tillgänglighetsåtgärd genom ramp till en bakdörr ändå kan vara okej. Istället för total otillgänglighet som helt utestänger borde väl ändå en tillgänglig bakdörr vara ett bra alternativ. Jag förklarade att jag ser mitt arbete med tillgänglighetsfrågor som ett arbete med mänskliga rättigheter. Ingen skulle komma på idén att göra olika entréer beroende på kön, sexuell läggning, religion, nationalitet eller ålder. Det är även enkelt att åtgärda otillgängligheten. Det räcker ju att stänga den dörr som nu betraktas som huvudentré och använda, den som nu kallas bakdörr, som entré för alla. Vi pratade även om kulturminnesmärkta byggnader som ska bevaras. Boverket menade att fastigheters utseende och design är viktigt, och vissa ska bevaras. Mattias Lundgren, Hörselskadades riksförbund, frågade varför vi värnar om fastighetens bevarande istället för mänskliga rättigheter. Människosynen borde vara att alla ska ges tillträde.
 
Fortsättning i morgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0