Handbok för tillgänglig upphandling - del 2 av 2

Fortsättning från igår...
 
Handikappförbunden ville ha en grundlig förstudie och involvera referensgrupper, intressenter och användare innan bruksanvisningen togs fram, men fick inget gehör hos konsulterna. Jag föreslog att personer med egen erfarenhet av funktionsnedsättning måste kopplas nära arbetsgruppen med konsulterna. En referensgrupp med flera aktörer. Jag föreslog också att SKL (Sveriges kommuner och landsting) borde vara med. Jag fick stöd från Handikappförbunden men inget gehör hos konsulterna. Jag och Handikappförbunden föreslog också att FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning borde kopplas till arbetet för att få med ett rättighetsperspektiv. Vi fick stöd från Myndigheten för Delaktighet men svagt gensvar från konsulterna.
 
Hur slutade det då?
Det som först såg ut att om några månader bli en konsultproducerad instruktionsbok blev att Myndigheten för Delaktighet och Post och Telestyrelsen ska se över sina budgetar och försöka hitta pengar. Medel som ska användas för att konsulterna ska ta fram förslag till instruktionsbok. Samtidigt kontaktas standardiseringsförbundet för att se hur referensgrupper, intressenter och användare kan kopplas närmare arbetsgruppen. När vi har en manual för mer tillgänglighetskrav vid upphandling vet ingen. Vi vet, som sagt, knappt om vi ens har en ny upphandlingslag med tillgänglighetskrav som träder i kraft nästa år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0