ABFs Studiekommitté den 17/9-2015 - del 1

Tack vare med engagemang i DHR är jag även vice ledamot i studieförbundet ABFs förbundsstyrelse. Mitt DHR-uppdrag innebär också att jag har en position i ABFs studiékommitté. I detta blogginlägg, och i det jag publicerar imorgon, kan du läsa vad studiekommittén gjorde på höstmötet. ABFs studiekommitté är studieförbundets samråd med funktionshinderorganisationerna som träffas två gånger per år. På mötet den 17 september låg mycket fokus på tillägget i diskrimineringslagen som betraktar otillgänglighet som en ny form av diskriminering.
 
I ABF finns över 30 funktionshinderorganisationer representerade, i samrådet finns SRF, RTP, HRF, HjärtLung, Mag- och tarmförbundet, Dyslexiförbundet, DHB, SDR, Reumatikerförbundet och Diabetesförbundet. Jag är förstås där som representant för DHR. ABFs centrala kontaktperson, och ansvarig för studiekommittén, är Carin Thurfjell. Hon har även ett centralt tillgänglighetsansvar i studieförbundet och arbetar på förbundskansliet. Personligen har jag en delad känsla för studiekommittén. Det är mycket diskusion, mycket "bubbel" från en kreativ och pratglad grupp. Samtidigt är det lite, eller rättare sakt ingen, verkstad. Vi lär oss av varandra, men jag frågade på mötet vad syftet med Studiekommittén är och fick svaret att det handlar om nätverksbyggande.
 
Mötets första två timmar ägnades åt presentationsrunda och summering av vad som hänt sedan vårmötet. ABFs nya medlemsmaterial "Jag i förening" är ännu inte klart. Materialet handlar om medlemsutveckling/medlemsvärvning och hur föreningar kan jobba för att medlemmar ska känna sig hemma i organisationen. ABF hoppas att studiematerialet blir klart under 2016. Och det har inte hänt något med det andra jag skrev om i rapporten från vårmötet heller. Studiematerialet och välfärdsteknologi och tillgänglighet har inte blivit klart eftersom man inte hittat någon finansiär. PRO ska kanske bli samarbetspartner med ABF så detta kan bli klart under 2016.
 
När diskrimineringslagen diskuterades fick alla representanter från de olika funktionshinderorganisationerna berätta hur de jobbar. Det visade sig att Synskadades Riksförbund och Sveriges dövas riksförbund har stor kunskap och jobbar en hel del med diskrimineringslagen. De andra fokuserar mer på annat som exempelvis att använda och utveckla patientlagen. Jag presenterade DHR genom att prata om allt från Marschen för tillgänglighet och Torsdagsaktionen till den nya lagens undantag, skälighetsbedömningar och mina tre anmälningar. Jag pratade även om det positiva i att demokratiminister Alice Bah Kunke aviserat att se över undantagen, och det negativa i att kommuner tar försäkringar för att skydda sig mot diskrimineringslagen.
 
Fortsättning imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0