Konferens med Blekingedistriktet

32 personer från DHR Blekingeläns distrikt hade samlats för två konferensdagar den 24-25 september på Valjeviken i Sölvesborg. Som representant i DHRs förbundsstyrelse var jag inbjuden att utbilda om tillägget i diskrimineringslagen som betraktar otillgänglighet som en ny form av diskriminering.
 
Jag ansvarade för hela förmiddagen och gick grundligt igenom lagens alla begrepp. Dess undantag och skälighetsbedömningar diskuterades vilt av en intresserad och engagerad publik. Självklart delade jag även med mig av mina personliga erfarenheter av att ha lämnat in tre anmälningar till diskrimineringsombudsmannen.
 
Eftermiddagen ägnades åt en rapportering från Sven-Olof Persson och Dick Petersson. De ansvarar för "tillgänglighetsgrupper" som består av DHR-medlemar med egen erfarenhet av nedsatt rörelseförmåga. Grupperna har gått runt i Karlskrona, Lyckeby och Ronneby för att kontrollera tillgängligheten i butiker och andra verksamheter som konserthus, museum och badhus. Genomgången har resulterat i en skriftlig sammanställning som används som påtryckning mot kommunerna och oppinionsbildning via lokala medier. Nästa steg är nu att skriva personliga brev till de verksamhetsutövare som tillgänglighetsgrupperna besökt där DHR påtalar otillgängligheten och samtidigt ger rådgivning om hur brister kan åtgärdas. En engagerande diskusion följde efter rapporteringen med erfarenhetsutbyte där den ena efter den andra berättade hur de arbetade lokalt i sina avdelningar. Flera frågor om tillgänglighet uppkom som jag hjälpte till att besvara.
 
Eftermiddagen innehöll även en föreläsning från distriktets ordförande Bengt Jonsson. Det handlade om att stärka sin självkänsla, skillnaden mellan självkänsla och självförtroende samt vikten av ett positivt tänkande. Jag var inte med på konferensens andra dag, men det handlade om att deltagarna fick prova på många av Valjevikens aktiviteter. Det stod bland annat bad i bassängen på schemat.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0