Post- och Telestyrelsen 12/10 del 2 av 2

Fortsättning från igår...
 
Jag hade lyft två frågor på dagordningen. Den första med anledning av att arbetsmarknadsministern Ylva Johansson nyligen pratat om arbetsmarknadssituationen för personer med funktionsnedsättningar. Enligt Sveriges strategi för genomförandet av funktionshinderpolitiken ska statliga myndigheter vara ett föredömme när det gäller att anställa personer med funktionsnedsättning. Men trotts vackra mål är både det privata näringslivet och kommuner bättre. Enligt Post- och Telestyrelsens personalavdelning har myndigheten 15 personer anställda med funktionsnedsättning vilket motsvarar 5 procent av de totalt anställda. Siffran har citat "räknats fram på ett högst ovetenskapligt sätt" och är "räknat på vad vi känner till". PTS nyanställer alltid utifrån principerna "lika villkor" och "mångfalld". Och rekrytering sker utifrån skicklighet och kompetens.
 
Min andra fråga grundade sig i att en DHR medlem tog kontakt med mig när jag hade telefonjour. Medlemmen påtalade problemet med talsvars robotar där personer med nedsatt talfunktion inte kan göra sig förstådd. Personer med assistans kan be assistenten ringa, men hur gör man för att exempelvis få kontakt med en myndighet med talsvars robot om man inte har personlig assistent? PTS tipsade om tjänsten "Teletal". En kostnadsfri hjälp via en tolk som svarar på telefonnummer 020-221144. Mer information på www.teletal.se. Personligen tycker jag att vi borde informera och tjänsten i ett kommande nyhetsbrev till avdelningar och distrikt.
 
Ett regeringsuppdrag som PTS just nu har är "Webbriktlinjer". Det handlar om att ge webbansvariga, webbutvecklare och webbredaktörer stöd i hur man bör arbeta med webbplatser inom offentlig sektor i Sverige. Totalt är det över hundra riktlinjer som PTS tagit över från e-delegationen. Allt finns på www.webbriktlinjer.se och den största informationsbiten handlar om tillgänglighet. Det utgår från WCAG 2.0 (Internationell standard för tillgänglig webb). Där finns bland annat ett verktyg där webbplatsers tillgänglighet kan testas. WCAG 2.0 utgår från fyra principer: Möjlig att uppfatta, Hanterbar, Begriplig och Robust. I dag används "Webbriktlinjer" till 75 procent av myndigheter, men det blir mer och mer i tankt med nya lagar, FN-konventionen, förordningar och EU-direktiv. Målsättningen är att utveckla "Webbriktlinjer" ytterligare till andra digitala kanaler som appar, sociala medier, kartor osv. PTS vill därför veta i vilka kanaler som medlemmar i funktionshinderorganisationerna upplever störst hinder. De vill gärna att vi, utifrån målgruppernas behov, beskriver de situationer som uppstår och hindrar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0