Utbildning med Göteborgsavdelningen

 
16 personer från DHRs Göteborgsavdelning hade samlats på hotell Kusten för en helkväll, tisdagen den 29 september, för att lära sig mer om tillgänglighetsfrågan. Som representant i DHRs förbundsstyrelse var jag inbjuden att utbilda om tillägget i diskrimineringslagen som betraktar otillgänglighet som en ny form av diskriminering. Jag gick grundligt igenom lagens alla begrepp. Dess undantag och skälighetsbedömningar diskuterades vilt av en intresserad och engagerad publik. Självklart delade jag även med mig av mina personliga erfarenheter av att ha lämnat in tre anmälningar till diskrimineringsombudsmannen. Allt fokus låg på diskrimineringslagen, men det blev så att kvällen även handlade lite om FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, hur det på EU-nivå arbetas med tillgänglighetsfrågan och hur det går med Sveriges strategi för genomförandet av funktionshinderpolitiken.

Kommentarer
Postat av: Bo Svensson

Jag har funderat en del på FN- konventionen. Eller snarare på Sveriges passivitet vad gäller hur FN-konventionen. Jag vet att i andra länder så finns det mer eller bindande regler på distrikt, kommun eller fylke- nivå på hur konventionen ska tolkas. men i Sverige verkar allt ha stannat upp. Vilket stöd i lagar har FN- konventionen i Sverige?

2015-10-24 @ 23:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0