Är allemansrätten en rättighet för alla?

När jag plockar bär eller svamp så går det till så här. Jag tar en bra bok och fixar en termos kaffe, sedan läser jag boken och dricker kaffet på en filt någonstans i skogskanten samtidigt som min fru och son traskar runt i skogen. I år blev det lite annorlunda. Hela familjen gav sig ut som vanligt, men vi kom till en skog med skogsväg/stig så att även jag kunde plocka lite svamp.
 
 
Men naturligtvis känns det ändå inte helt rättvist. Frugan och min son springer runt och plockar bär och svamp här och där, vart de vill, samtidigt är jag låst till vägen. När jag kom hem kunde jag därför inte låta bli att ta reda på om detta är diskriminering. Det heter ju "Allemansrätten". Är det en rättighet som gäller alla? Och kan jag då, i lagens mening, kunna betrakta mig som diskriminerad om jag inte erbjuds den rättigheten som alla andra?
Vad tycker du?
 
 
Wikipedia kan jag läsa att Allemansrätten är en rätt för alla människor att färdas över privat mark i naturen, att tillfälligt uppehålla sig där och till exempel plocka bär, svamp och vissa andra växter. Enligt Naturvårdsverket nämner svensk lagstiftning bara om allas tillgång till och ansvar för naturen på ett övergripande sätt. Men de skriver också att Allemansrätten gör att vi alla har tillgång till naturen. Personligen hatar jag när det står "alla" och så verkar det inte gälla mig.

Kommentarer
Postat av: Jessica Högberg

Oj, jo visst borde det gälla alla men jag är lite osäker på hur det skulle kunna lösas??

2015-09-22 @ 19:34:28
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0