Cibes SwingOn

 
Det har varit mycket hemlighetsmakeri de senaste åren. Förutom mina vanliga inventeringsuppdrag och föreläsningar har jag, utan att få skvallra för någon, då och då besökt Cibes Lift AB i Gävle och Creator i Vikmanshyttan. Min roll i projektet har varit att ge feedback ur ett användarperspektiv. I dag får jag äntligen berätta vad jag varit med och tagit fram. Det handlar om en helt ny trapphiss för små höjdskillnader. Produkten går dock inte under hissdirektivet utan tillhör maskindirektivet.
 
I min vardag, som rullstolsanvändare, ställs jag nästan dagligen inför otillgänglighet som utestänger. Klassikern är butiksentréer med en, två eller kanske tre onödiga trappsteg. Du som känner mig vet att jag ibland tjatar ihjäl fastighetsägare, butiksägare och kommuner för att få någon att ta bort trappstegen. Tyvärr är det dessvärre inte alltid så lätt. Trottoaren vid husfasaden är för smal eller andra faktorer gör det omöjligt att bygga en ramp. En traditionell trapphiss är inte heller ett alternativ. Från och med nästa år ska Cibes SwingOn finnas på marknaden, och min förhoppning är att detta kommer göra skillnad.
 
SwingOn har en robust konstruktion. En av de största fördelarna är att den tar liten plats och lätt smälter in genom att sättas upp på en stolpe eller direkt på husets fasad. Ni skulle bara veta hur många ritningar och prototyper jag tittat på och testat, hur många detaljer jag poängterat som satt griller i huvudet på designers, tekniker osv. Jag har samarbetat med ett 15-tal personer. Några av alla "roliga" detaljer är att SwingOn har en tyst och mjuk gång, den är enkel att manövrera och anpassad för tuff utomhusmiljö. Lyftplattans bredd är 700 mm, den fixar en vikt på 350 kg och dess lyfthöjd är 500 mm.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Birger Drugge

Riktigt bra grej. Verkar ta liten plats.

2015-09-05 @ 19:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0