Älsklingsgodis

Jag skriver poesi ibland. Då och då får jag till lustiga texter som lyckas faschinera de flesta. Texten "Älsklingsgodis" skrev jag för riktigt länge sedan. Det var före 2003, men fortfarande använder jag den ibland i mina föreläsningar. Det brukar alltid bli ett lättsamt och roligt inslag mitt i allt prat om tillgänglighet- och bemötandefrågor. I blogginlägget här nedanför hittar du en otäck text som jag skrivit. Detta är totalt motsattsen, men båda texterna har (utanför min kontroll) förädlats av andra. Texten "Tre ord" blev film och "Älsklingsgodis", som är en kärleksförklaring med hjälp av godis, blev sång och musik tack vare Monica Andersdotter.
 
 
Älsklingsgodis
 
Min mumsmums,
min vanilj viol,
lilla chokladpralin.
Du min sockersöta karamell
som mjukt, lent och kärleksfullt smälter på min tunga.
 
Min älsklings kola,
tilldragande, frestande och söt i en perfekt kombination.
Din starka saltlakrits sida gör mig het, likt lavaflödande Oboy.
Din sur syrliga sida väcker mina ansiktsutryck,
och får pannans veck att skrynkla sig som ett romrussin.
Din mörka chokladflödande sida får mig att smälta,
som varmt droppande honungssocker
Plopp,
Plopp,
Plopp.
 
Min sockertopp,
mitt daim och knäckknastrande paradis... ask.
Låt oss träffas after eight,
och göra något gott och blandat.
 
Jag vill dansa twist med dig,
smaka på all din sötma.
Min romerska båge nära dina jungfrubröst.
Min Dumle klubba och dina salta bomber.
Du får min kropp att känna sig som en skumbjörn.
Den darrar som gelé,
pepparbomben exploderar och blir till ett regn av strössel.
Jag går på sockervadds moln.
 
Mmm, mmm, mmm,
min smultron Geisha.
Jag vill ta en breake med dig, och
djungelvråla min längtan efter en mintkyss.
 
Min chokladpudding.
Nappar du om jag föreslår att dansa bugg,
nonstop.
Mitt marsipanhjärta,
mitt kex,
mitt älsklingsgodis.
Vill du vara en bit socker i mitt liv?
Hoppas du svarar japp,
för jag vill vara din lilla sega gubbe.
 
Text: Lars-Göran Wadén
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0