Checklista för sociala aspekter

Jag har ingen aning om hur vanligt det är att kommuner har en checklista för sociala aspekter. När jag nyss var på möte med Gävle kommuns tillgänglighetsgrupp fick jag veta att Gävles nyanställda planarkitekt tagit fram en checklista i Gävle. Målsättningen är att ta fram en metod för systematiskt arbete med sociala aspekter i det dagliga arbetet med detaljplaner. Detta gör att barnperspektivet, tillgänglighetsfrågor, trygghets- och säkerhetsfrågor samt integration- och jämställdhetsfrågor inte glöms bort. Hela checklistan är helt enkelt flera frågor som ska besvaras under respektive rubrik. När det gäller avsnittet om tillgänglighet är en fråga exempelvis "är platsen anpassad för personer med funktionsnedsättning?".

Ansvarige för detaljplanen måste också se över om idrottsanläggningar, motionsslingor, parker, naturmiljöer och strövområden är tillgängliga. Tillgång till tillgänglighetsanpassad lekplats ska finnas i stadsdelen och möjlighet att nyttja samhällsservice och närheten till kollektivtrafiken ska kontrolleras. Det görs även en inventering för att ta reda på om det finns enkelt avhjälpta hinder inom området och om det finns förutsättningar att nå tillgänglighetskraven i BBR. Under 2015 körs nu checklistan som ett pilotprojekt på fyra detaljplaner för att se hur funktionell den är. Personligen tycker jag det ska bli mycket intressant att se om Gävle kommuns detaljplaner tillräckligt tar hänsyn till sociala frågor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0