Nordiska mästerskapet i Boccia

När jag gick i mellanstadiet provade jag på att spela boccia för första gången. Boccia är en bollsport som påminner om boule. Jag blev medlem i Sandvikens handikappidrottsförening och tränade och tävlade runt om i landet.

Jag kan fortfarande minnas ett Svenskt mästerskap i Kalstad i under 90-talet. Jag spelade individuellt, var junior och hade tagit mitt livs första SM-guld. Plötsligt stod jag och skakade hand med Hajks programledare Bengt Alsterlind. När jag var som mest aktiv bocciaspelare tränade jag två, ibland tre, gånger i veckan och i snitt var det minst en tävling per månad.

Jag är fortfarande medlem i Sandvikens handikappidrottsförening, har tappat räkningen på alla vinster och förluster i små och stora tävlingar. Jag har aldrig helt riktigt slutat spela boccia men i takt med att jag startade mitt företag 2007 fanns allt mindre tid över att prioritera på boccia. Sedan 2007 har jag inte tagit mitt bocciaspelande på lika stort alvar, men jag har varje år sett till aatt behålla min tävlingslicens. För några månader sedan ringde min mobiltelefon och samtalet kom från landslagsledningen. Jag informerades om att en ny internationell tävlingsklass hade bildats vilket gjorde att även jag kunde vara med på ett Nordiskt mästerskap.

Boccia är indelad i olika tävlingsklasser så det blir rättvisa förutsättningar när personer med olika funktionsnedsättningar tävlar mot varandra. Den klass som jag spelar i har aldrig tidigare haft internationella tävlingar så den finaste titeln jag kunnat ta är guldmedaljen i det svenska mästerskapet. Nu är det ändrat och landslagsledningen frågade plötsligt mig om jag vill vara med. Självklart sa jag ja, men det betyder förstås att jag börjar tävla och träna på heltid igen. De senaste månaderna har jag tränat minst en, ofta två, gånger i veckan. För några veckor sedan tävlade jag i regionserien och förra helgen spelade jag distriktsmästerskap. I den individuella tävlingen kom jag inte till final, men i laget blev det guld. I april är det svenska mästerskapet som gäller och i maj åker jag till Finland för att försöka ta nordiska mästerskapsmedaljer. Igår kom jag hem efter tre dagars träningsläger med landslaget i Lund.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Coolt! Lycka till!

2016-03-06 @ 22:27:48
Postat av: Anonym

Coolt! Lycka till!

2016-03-06 @ 22:28:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0