Statliga stadsmiljöpengar

Visste du att Gävle kommun har fått stadsmiljöpengar från näringslivsdepartementet? Jag fick veta det på kommunens senaste möte med tillgänglighetsgruppen där jag sitter med. Fram tills 2018 ska totalt två miljarder kronor utbetalas till landets kommuner. Efter första ansökningsomgången har sju kommuner fått pengar, och Gävle inkasserar 28,5 miljoner kronor till innovativa, kapacitetsstarka och resurseffektiva lösningar för kollektivtrafiken. För att få bidraget måste Gävle kommun satsa lika mycket egna pengar, göra diverse motprestationer och jag tycker förstås att de borde arbeta mer med tillgänglighetsfrågor. När det nu ska bygga nytt i stadsmiljön blir jag mycket besviken om kommunen fortsätter som förr och väljer att inte följa krav på tillgänglighet. Tyvärr har Gävle kommun en tradion av att inte följa tillgänglighetskrav till hundra procent. En mycket märklig tradition, tycker jag. Men från och med nu blir det väl bättre, eller?
 
Gävle kommun ska använda pengarna för att förbättra i centrum, göra busshållplatser i Höjersdal och Andersberg, fixa kollektivtrafik- och cykelprioritering i trafiksignaler samt förbättra busshållplatser vid Rådhuset. Det blir även mer markvärme på trottoarer i centrum och en ny busshållplats på Norra Strandgatan. Förbättringar av kollektivtrafikanslutning till Gavlehov och en bussgata längs Gavlehovsvägen ska också fixas. Avslutningsvis ska gång- och cykelvägar, hastighetssäkrade gångpassager och cykelparkeringar göras inom Gavlehov och i centrum.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0