Gävle kommuns tillgänglighetsarbete

Jag rivstartar året 2016 genom att göra en rejäl djupdykning i Gävle kommuns tillgänglighetsarbete. Självklart kan jag inte ta upp allt, och naturligtvis blir detta vinklat ur mitt perspektiv något kryddat med mina åsikter. De kommande sju dagarna, alltså en hel vecka, kommer min blogg fyllas med nyheter, fakta, skvaller och mina reflektioner - och allt med fokus på Gävle kommuns arbete med tillgänglighetsfrågan. Jag börjar redan imorgon.
 
I många år har jag, på uppdrag av HSO Gävle, haft ett förtroendeuppdrag i Gävle kommuns tillgänglighetsråd. Jag sitter till och med i kommunens tillgänglighetsgrupp som går lite djupare in i detaljer, rådgivning och ritningsgranskning kring tillgänglighetsfrågor. Här i min blogg, Livet rullar vidare, berättar jag alltid om vad jag arbetar med hela dagarna, men jag måste erkänna att jag varit dålig på att referera och rapportera om vad som händer lokalt i Gävle kommun. Mitt nyårslöfte 2016 får bli att jag ska bli bättre på det. Jag börjar redan imorgon och en hel vecka frammåt där den ena förvaltningen efter den andra ska granskas utifrån Gävle kommuns tillgänglighetsprogram.
 
Jag vet inte vilken kommun som är bäst på att arbeta med tillgänglighet, det är nog omöjligt att exakt säga det. Men efter att ha rest runt i landet de senaste åren, och sett hur mängder av kommuner arbetar med tillgänglighetsfrågor, tycker jag ändå att Gävle kommuns tillgänglighetsprogram är riktigt bra. Tydliga mål, där det enkelt syns vem som är ansvarig för olika områden och allt utgår från FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Ja, tillgänglighetsplanen är ett vackert dokument, men frågan är om kommunen lever upp till den. Det är detta jag ska försöka reflektera lite kring de kommande dagarna så jag hoppas att du följer med och läser alla mina kommande uppdateringar med start imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0