Tillgänglighetsarbetet i Gävle kommun - 1 av 7

Du som följer mig, och mitt funktionshinderpolitiska arbete, vet att jag sedan många år tillbaka är engagerad i Gävle kommuns tillgänglighetsråd. Det ger mig möjlighet att försöka påverka och vara blåslampan i baken på Gävles politiker och tjänstemän när det gäller tillgänglighetsfrågor. De närmaste dagarna kommer min blogg att fyllas med den ena Gävlenyheten efter den andra. Tack vare min insyn i kommunen kommer du nu få massor av fakta och skvaller. Vi börjar med omvårdnadsförvaltningen.
 
Omvårdnad har cirka 4 000 kunder, 3 000 är äldre Gävlebor och 950 är yngre personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen driver vård- och omsorgsboenden, gruppbostäder, hemtjänst, ledsagning, personlig assistans, korttidsvistelse samt förebyggande verksamhet och anhörigstöd. Det senaste året har åtgärder gjorts inom 20 av de 42 aktivitetsmålen och inom 6 av inriktningsmålen i tillgänglighetsprogrammet. Men det finns inga öronmärkta pengar i förvaltningen utan tillgänglighetsåtgärder görs inom den befintliga budgeten som är 1,2 miljarder per år. Omvårdnadspersonal har gått kommunens bemötandeutbildning och använder Gävles bemötandeguide. På minst ett personalmöte per år ska verksamhetschefer ta upp bemötandefrågan. Bemötandeguiden delades ifjol ut till omkring 800 vikarier och bemötandeutbildningen finns med i förvaltningens kompetensutvecklingsplan.
 
När det gäller tillgänglig information har Omvårdnad arbetat med lättläst text i både tryckt material och på webben. Den senaste tiden har även rutiner tagits fram för teckentolkning och bildtelefoni. Förvaltningen ligger sämre till när det gäller skyltningen, men enligt förvaltningschefen är förbättringar på gång. Vid nybyggnation och ombyggnation ställs förstås tillgänglighetskrav och enkelt avhjälpta hinder åtgärdas sakta men säkert i samarbete med samhällsbyggnadsförvaltningen. Personligen känner jag dock till både ny- och ombyggnationer där all otillgänglighet inte plockats bort, eller där nybyggen blivit fel. Omvårdnad samarbetar också med Kultur och fritidsförvaltningen vilket möjliggör för omvårdnadskunder att ta del av kommunens kultur- och fritidsutbud. Via omvårdnadsförvaltningen kan kultur- eller idrottsföreningar då få föreningsstöd, men inga pengar utbetalas om föreningarna inte jobbar med tillgänglighetsfrågan. Enligt förvaltningschefen bevakar omvårdnad även så yngre personer med funktionsnedsättning får samma tillgång till rabbatter som äldre har. Hur bra man lyckas med detta kan jag däremot inte säga.

Imorgon handlar det om Näringsliv- och arbetsmarknadsförvaltningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0