Vad tycker Boverket och Handikappförbunden?

Under årets Almedalenvecka har min blogg fokus på lagen som betraktar otillgänglighet som en ny form av diskriminering. Om du fortsätter läsa i dagens blogginlägg får du veta vad Boverkets generaldirektör Janna Valik och Handikappförbundens ordförande Stig Nyman tycker om diskrimineringslagen. Jag har gjort en kort intervju med dem och de svarade via mail. Jag har inte gjort några redaktionella ändringar utan helt enkelt klippt ut texten i deras svar och klistrat in här i bloggen.
 
Boverkets generaldirektör Janna Valik
Hej!
Tack för ditt mail.
Så här tänker vi på Boverket: det borde vara en självklarhet att vi ska leva i ett samhälle som är både tillgängligt och användbart för alla. När det inte fungerar fullt ut, så är det bra att det finns lagar som reglerar det. Diskrimineringslagstiftning hjälper också till att på ett bra sätt väcka intresse för tillgänglighets- och användbarhetsfrågorna.
Med vänlig hälsning
Janna Valik
 
Handikappförbundens ordförande Stig Nyman
 
Hej Lars-Göran,
Tack för ditt mail!
Mitt svar på frågan är att lagen är väl motiverad. En komplettering av svaret vill jag ge med en påminnelse om FN-konventionen och i sammanhanget behovet av universell utformning av samhället. FN-konventionen är en kombination av vision och ländernas ansvar att leva upp till dess innehåll.
Med hälsning
Stig Nyman

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0