Almedalen 2016

Jag kan i dag avslöja att jag just nu arbetar för fullt med planeringen och förberedelser inför årets politikervecka i Visby. Än i dag pratar människor jag möter i mitt arbete med tillgänglighet- och bemötandefrågor om förra året då jag anmälde Almedalsveckan för diskriminering på grund av otillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Diskrimineringsombudsmannen lade ner anmälan efter två veckor men den mediala, och oppinionsbildande, effekten blev enorm. Jag googlade mitt namn och Visby och fick över 6 000 träffar. Det senaste året har jag rest runt i hela Sverige för att utbilda andra och berätta om min personliga erfarenhet av lagen som betraktar otillgänglighet som diskriminering.
 
Nytt år, ett nytt Almedalen och nya utmaningar. Tidigare år har jag tänkt "DHR" och befunnit mig på ön med DHR-stadgar och DHR-ideologi som grund. I år är jag där i egenskap av tillgänglighetsrådgivaren och företagaren Lars-Göran Wadén. Tillsammans med min kollega Johan Seige ska en mängd möten med spännande personer genomföras. Självklart ska vi, som ifjol, även försöka hinna med så många seminarier, mingel och debatter som möjligt. Och se upp för när du minst anar det så dyker vi kanske upp på någon scen.
 
För mig kommer årets Almedalen handla en hel del om diskrimineringslagen. Jag har intervjuat närmare hundra personer och svaren får du läsa under Almedalsveckan här i min blogg. Jag har helt enkelt ställt frågan - Vad tycker du om den nya lagen som betraktar otillgänglighet som diskriminering? Jag har fått svar från nästan alla. Om du fortsätter att följa min blogg får du bland annat veta vad Kultur- och Demokratiministern Alice Bah Kuhnke, Kristdemokraternas David Lega, Boverkets generaldirektör Janna Valik, Handikappförbundens ordförande Stig Nyman, Astma och Allergiförbundets ordförande Maritha Svedvallson och DO (Diskrimineringsombudsmannen) Agneta Broberg säger när jag ställer frågan. När jag tänker efter är det faktiskt hur fantastiskt kaxigt som helst att alla dessa människor (och många, många fler) vill svara och att jag får publicera svaren här i min blogg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0