Den 22 maj på Granön

Som du säkert redan vet gör jag både utbildningar och inventeringsuppdrag. Ett exempel på de inventeringar jag gjort har nu blivit ett konkret resultat. Efter att jag, på uppdrag av Länsstyrelsen Gävleborg, delat med mig av min kunskap har Granön i Gysinge utanför Sandviken gjorts mer tillgänglig för fler. Där finns idag en stig som är betydligt bredare och med ett jämnare underlag än tidigare. Den fungerar utmärkt att köra både barnvagn, rullator eller rullstol på. Längs med stigen finns ett cirka 450 meter långt ledstråk så blinda eller personer med nedsatt syn enklare kan orientera sig. Efter stigen finns även tillgängliga sittplatser.
 
Den 22 maj kommer jag att finnas på plats på Granön hela dagen. Klockan 12.00 och klockan 14.00 ansvarar jag för en guidning där jag berättar mer om mitt arbete med tillgänglighetsfrågor. Jag kommer naturligtvis även nämna att Gysinge naturreservat, som bildades 1975 och idag ingår i Färnebofjärdens nationalpark, har lövskogar och älvängar som annars är ovanliga i Gävleborgs län. Granön är en tillgänglig del av reservatet. På ön finns en gammal engelsk park som anlades under brukstiden. Många europeiska trädslag har planterats i parken. Längs med öns naturstig kan besökare se och läsa mer om träden.
Läs mer här.
 
Förr såg det ut så här:
 
 
 
Nu ser det ut så här:
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0