Tisdagen den 4 juli i Almedalen

 
 
 

I dag, tisdagen den 4 juli, är det Centerpartiets dag i Almedalen. Jag fick övernatta i ett hus hyrt av DHR eftersom huset som Johan Seige bor i renoveras och har varken vatten eller toalett. Jag är utvilad och förberedd inför dagens aktiviteter. Johan och jag föreläser ofta tillsammans om tillgänglighet- och bemötandefrågor. Han är även projektledare för Arvsfondenprojektet WWW.funki4d.se där jag jobbar. Ett tillgänglighetsprojekt som ägs av Kulturens Bildningsverksamhet. Nu har han flyttat till Gotland så det är ett perfekt ställe att övernatta på... Men inte den här gången.

 
Det är viktigt att äta under Almedalen. Enligt traditionen måste jag trycka i mig Destination Gotlands mumsiga hamburgare och ett par kulor Visbyglass. Naturligtvis passade jag på att ha dialog med intressanta personer och i detta fall blev det hamburgare med funktionshinderorganisationen DHR samt glass med Region Gotland.
 
I dag är jag förstås nyfiken på att höra om Annie Lööf nämner något om funktionshinderpolitik i sitt tal, men först ska jag bevaka Tillgänglighetsarenan. Under eftermiddagen står nämligen Hissförbundet, Parasport Sverige, SPF Seniorerna, DHR och Scandic för fyra intressanta programpunkter. Det börjar klockan 13.00 med "Aktivt liv kräver tillgängligt samhälle". Sedan fortsätter det med "Sverige - tillgängligt och utformat för alla?" och "440 000 tillgängliga bostäder till 2020 - så gör man". Innan avslutning med mingel och tilltugg handlar det om "Ser dagens turister tillgänglighet som en självklarhet?". Allt arrangeras förstås i tillgängliga lokaler på Strandgatan 30. De aktörer som står bakom Tillgänglighetsarenan arbetade förresten tillsammans redan igår när man arrangerade ett funktionshinderpolitiskt poolmingel med rullstolsrace. Ett event som jag var "tvungen" att medverka i. För att gratisäta, dricka gott och mingla förstås - inte åka rullstolsrace eller bada i poolen.
Aktivt liv kräver tillgängligt samhälle
Sverige - tillgängligt och utformat för alla?
440 000 tillgängliga bostäder till 2020 - så gör man
Ser dagens turister tillgänglighet som en självklarhet?
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0