Högsta domstolen har avgjort i ansvarsfrågan

 
För över ett år sedan kallades jag som vittne under förhandlingarna i Gävle Tingsrätt på Sveriges första rättegång om den nya tillägget i diskrimineringslagen. Sedan den första januari 2015 betraktas otillgänglighet som en ny form av diskriminering. DHR hade lämnat in en anmälan om diskriminering mot Region Gävleborg eftersom funktionshinderorganisationen och jag ansåg det vara diskriminering när jag inte kunde åka buss. Jag var förberedd, förväntansfull och förstås lite nervös eftersom jag aldrig satt min fot i en domstolsförhandling förr. Nu skulle äntligen diskrimineringslagens del om otillgänglighet testas för första gången, tänkte jag.
Men så blev det inte.
 
Jag trodde det skulle handla om Region Gävleborg, som jag och DHR anser ha diskriminerat, och att vi vill ha ett skadestånd på 100 000 kronor. Men Region Gävleborg menade att ansvaret inte ligger på dem. Regionen ansåg att om jag överhuvudtaget diskriminerats så är det bussbolagets fel. Rättegången fastnade plötsligt i ansvarsfrågan och ingen pratade längre om ifall jag diskriminerats eller inte. Gävle Tingsrätt funderade, men kom snabbt fram till att man inte kan ta beslutet utan skickade ansvarsfrågan till självaste Högsta Domstolen. Hela rättegången avbröts och Gävle tingsrätt ansåg att vi inte kan fortsätta förrän Högsta Domstolen bestämt vem som ansvarar för kollektivtrafiken.
 
Den 21 december 2017 kom Högsta Domstolens beslut. De skriver att:
"Högsta domstolen förklarar att Region Gävleborg, vid L-GWs försök att resa med buss den 2 januari 2015, tillhandahöll en tjänst (färd med buss) och därigenom ansvarade i förhållande till L-GW för att förbudet, enligt 2 kap. 12§ första stycket i diskrimineringslagen (2008:567), inte överträddes på grund av bristande tillgänglighet enligt 1 kap. 4§ i samma lag."
År 2018 inleds alltså riktigt spännande i mitt liv och under vårterminen kan jag räkna med ett brev från Gävle Tingsrätt. Detta har bland annat uppmärksammats i Bussmagasinet och i Funktionshinderpolitik.
Förhandlingarna återupptas och Gävle tingsrätt ska ta ställning till om jag diskriminerats eller inte. Nu ska Sveriges första rättegång om otillgänglighet äntligen avgöras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0