Möte 14 maj 2019 med SIS/TK 380 AG2

Möte SIS/TK 380 Ergonomi arbetsgrupp 2 – Ergonomi vid människa – systeminteraktion.
Den 14 maj 2019, SIS Solnavägen 1E i Stockholm.
 
 
Förkortningen SIS står för Svenska Institutet för Standarder. En ideell förening med medlemmar från Sveriges privata och offentliga organisationer, till exempel företag, myndigheter, kommuner, landsting / regioner, branschföreningar och frivilligorganisationer. I de internationella nätverken ISO och CEN är Sverige med genom SIS och skapar standarder. Standarder är gemensamt överenskomna lösningar på återkommande problem och finns inom alla områden, från den enklaste spik och skruv till datakommunikation, industri, vård och miljö. I stort sett alla delar av vår tillvaro berörs av standarder.
 
 
Jag kan mycket om tillgänglighetsfrågor men när det handlar om att skapa standarder är jag nybörjare. Sedan några månader tillbaka är jag DHRs representant i standardiseringskommittén ”SIS/TK 380 Ergonomi”. Jag sitter i ”arbetsgrupp 2 – Ergonomi vid människa systeminteraktion”. För några veckor sedan deltog jag i en grundutbildning (se tidigare rapport). Tisdagen den 14 maj blev mitt första riktiga möte med arbetsgruppen. Standardiseringsarbetet är en avancerad och tålamodskrävande process. Det mesta är på engelska och det kryllar av förkortningar. Jag måste absolut erkänna att jag inte förstår och hänger med i allt. Men ansvarig från SIS, kommitténs ordförande och alla andra i rummet gav mig ett varmt och välkomnande mottagande. Jag märkte till och med att många förkortningar uttalades speciellt med åtanke på mig. Alla gav en extra fördjupande bakgrund till dagordningens punkter, saker förklarades tydligt och många engelska ord översattes. Tack vare att de inkluderade mig började även jag ställa frågor och lägga mig i det ena ärendet efter den andra. Jag lyckades bland annat troligtvis få in ”universell utformning” i kommitténs verksamhetsplan för år 2020.
 
I denna rapport väljer jag att inte gå in i detalj i alla dagordningens punkter. Det blir för omfattande och allt för avancerat. Här följer dock några omsorgsfullt utvalda delar. Ett hundra sidor långt dokument på svår engelska diskuterades. En processtandard till nytta vid upphandlingsprocesser, ett verktyg för att säkerställa hur människocentrerad design och kvalité ska vara en viktig beståndsdel i en verksamhets strategi. Vi pratade mycket om att även ifall designen är rädd och lever upp till krav så blir det aldrig bra om det inte är användbart på riktigt. Vi pratade också om att man i dag gör skyddsronder för att ta reda på den fysiska arbetsmiljön. Skyddsronder om hur exempelvis bra / dåligt ljud och ljusförhållandena är. Ett nytt nationellt arbete kring tekniska specifikationer har nu inletts om skyddsronder av IT-system. Hur exempelvis människan och programmet i datorn integrerar, något som i framtiden kanske kan motverka IT-stress. Jag påpekade att arbetsmiljöfrågor och tillgänglighetsfrågor borde gå hand i hand. Att eventuella brister i stöd och hjälpmedel för att människan obehindrat ska kunna använda IT-system borde vara en del i IT-skyddsronden.
 
En ny teknisk rapport om hur teknikens utformning inom artificiell intelligens påverkar användaren diskuterades. Vi enades om att försöka sprida kunskapen bland högskolor och universitet. Den svenska översättningen av ”SS-EN ISO 9241-11 Ergonomi vid människa – systeminteraktion – del 11 Användbarhet Definitioner och begrepp” visades. Dom som översatt gav en intressant inblick i arbetet. Hur komplicerat det är att välja rätt ord och hur olika tolkningar kan skapa stora förändringar. Jan Gulliksen och Tomas Berns i SIS/TK 380 AG2 har tillsammans med ett par andra aktörer (bland annat Begripsam) ansökt, och fått, pengar från Vinnova för projektet ”Konkurrera med användbarhet och tillgänglighet – Standardisering för att nå nya marknader / ökade marknadsandelar”. I projektet har SIS lovat att ställa AG2 till förfogande som ett bollplank och nätverk för projektet.
 
Arbetet med standardisering pågår hela tiden. Jag får nästan ett mail per dag med uppmaningar om att rösta och kommentera. Nästa fysiska möte med SIS/TK 380 AG2 blir den 17 oktober.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0