Snart har Gävle ingen tillgänglighetssamordnare

"De senaste 15 åren har Gävle kommun tillhört den majoritet av Sveriges kommuner som har en tjänst med titeln tillgänglighetssamordnare. Men nu ser det tyvärr ut som att det är slut med det." Så började jag mitt blogginlägg i januari 2016 efter att ha fått veta att han som nu är anställd i kommunen som tillgänglighetssamordnare ska gå i pension och ingen ny ska tillsättas. Kommunens nya strategi handlar om att ha strateger istället och blanda ihop jämställdhetsfrågor, demokratifrågor, tillgänglighetsfrågor osv... Efter min bloggtext, och en debattartikel i lokalpressen lyckades jag få igång debatten. Jag såg till och med en ljusglimt och fick en förhoppning om att det i demokratins namn går att få beslutsfattare i Gävle kommun att ändra sig. Men nu är det snart maj, den nuvarande tillgänglighetssamordnaren går i pension, och ingen verkar veta något om hur det ska gå.
 
En intressant detalj i denna historia är att socialdemokrater tidigare styrt i Gävle i alla år, men sedan årsskiftet är det Alliansen som bestämmer. Och plötsligt blev mitt blogginlägg en het politisk potatis i Gävle kommuns högsta ledning. Samtidigt som Tillgänglighetsrådets ordförande Helene Åkerlind (Liberalerna) svarade att hon tycker att jag har rätt protesterade socialdemokrater. Men kommunen bryr väl sig inte om vad tillgänglighetsrådets ordförande säger, kanske du påpekar. Jo, svarar jag. I Gävle kommun är Helene Åkerlind nämligen inte "bara" tillgänglighetsrådets ordförande, hon är kommunalråd också. Plötsligt kunde alla kommunmedborgare läsa i lokalpressen att nu blir tillgänglighetssamordnaren kvar.
 
Vi får se vart det här slutar. Socialdemokraterna har protesterat och pratar om att Helene Åkerlind bryter mot demokratins spelregler, att hon pysslar med maktmissbruk när hon tar beslut om nyanställningar. Min erfarenhet av politiker är att de aldrig ljuger, att de vill väl... Men det blir sällan riktigt så som de lovat att det ska bli. Det finns många exempel, kan kan bara ta två. Stadsministern Stefan Löfven har lovat att se över lagen som betraktar otillgänglighet som diskriminering samtidigt som demokratiministern Alice Bah Kunke lovat att arbetet ska vara klart innan sista december 2015. Ingenting har hänt. Vi får se hur det slutar när det gäller Gävle kommuns tillgänglighetssamordningare. Någon nyanställning är i alla fall ännu inte aktuellt, och nuvarande tillgänglighetssamordnare går i pension om några veckor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0